רטיבות ונזילות בדירה חדשה מקבלן

image-1

כשקונים דירה מקבלן ישנה ציפייה שתתקבל דירה מושלמת וללא בעיות מיותרות. עם זאת, דירה היא לא מוצר מדף ועשויים להימצא ליקויי בניה שונים כשאחד מהם הוא בתחום הרטיבות והנזילות.

על מנת לזהות האם קיימים בדירה סימני רטיבות יש להתבונן היטב בתקרה ובקירות , ובמיוחד באיזורים מסביב לחלונות ולחפש כתמי לחות, כתמי עובש או קילוף של הצבע, סימני עובש והצטברות מלחים על גבי הרובה בריצוף יעידו על רטיבות והצטברות לחות הסמויה מתחת לפני הריצוף. אם תזהו סימנים כאלה, פירוש הדבר שמדובר כבר בנזילה בשלב מתקדם יחסית בשל העובדה שהצטברות המים כבר פגעה בקירות, בתקרה וברצפה.

לרוב כאשר יגיע הרגע בו תוזמנו לפרוטוקול המסירה ולקבלת המפתח, ייתכן כי סימנים אלו כבר טופלו קוסמטית על ידי הקבלן במטרה למסור לכם את הדירה ולהעלים מעינכם את ליקויי הרטיבות הקיימים בדירה.

לכן אחת ההמלצות היא עוד בטרם הכניסה והמעבר לדירה החדשה, תזמינו מהנדס שייבחן את הליקויים, ידע להבחין בבעיות האיטום, ויבצע את הבדיקות הנדרשות לאיתור נזילות כתוצאה מבעיות במערכת האינסטלציה בדירה או רטיבויות כתוצאה ממי גשם כתוצאה מאיטום לקוי בקירות המבנה. בדיקה זו איננה אורכת זמן רב ותוך מספר שעות המומחה יציג בפניכם תשובה על המצב בדירה לרבות ליקויי הרטיבות ובעיות האיטום שהתגלו במהלך הבדיקה.

המומחה יחפש סימנים המעידים על כך שתיתכן נזילה/רטיבות בדירה, למשל באמצעות סגירת כל הברזים והתבוננות בשעון המים. אם הוא ממשיך להסתובב למרות שאין זרימת מים בבית, פירוש הדבר הוא שככל הנראה קיימת נזילה סמויה. יש גם אמצעים טכנולוגיים המאפשרים "לראות" אל תוך הקיר, למשל באמצעות מצלמות תרמיות, מדי לחות מתקדמים וכך לאתר נזילות בצנרת הפנימית.

במידה ויימצא בבדיקה כי ישנה רטיבות בדירה יופק לכם דוח הנדסי המתאר את הליקוי , הסיבה להופעת הליקוי, אופן הטיפול ועלות הטיפול בליקוי הרטיבות/נזילה – לאחר הפקת הדוח יהיה עליכם לפנות אל הקבלן על מנת שיתקן את הנזילה/הרטיבות והנזקים שנגרמו בעקבותיה.

אם גיליתם רטיבות או נזילות בדירתכם החדשה שנרכשה מקבלן– תפעלו על פי חוק המכר. חוק זה קובע כי ישנה לקבלן אחריות על ליקויי בניה בדירות חדשות.

לפי חוק המכר התשל"ג 1973, הקבלן יהיה מחויב לתקן את הליקויים ולא לדרוש מהרוכשים לשלם עבור כך. החוק מתייחס לשתי תקופות : תקופת הבדק ותקופת האחריות.

תקופת הבדק הינה תקופה שמתחילה כאשר הדירה נמסרה לקונה ומסתיימת בזמנים שונים, בהתאם לסוג הליקוי שנמצא בדירה. כאשר מדובר ברטיבות – תקופת הבדק אורכת כארבע שנים. גם אם מדובר ברטיבות מנזילות בצנרת וגם אם זו בעיה של ליקויי איטום, הקבלן מחויב לטפל בבעיה זו מרגע קבלת המפתח לדירה ועד ארבע שנים לאחר מכן מכוח חוק המכר.

בסיום ארבעת השנים תחל תקופה נוספת המכונה תקופת האחריות. משך התקופה היא שלוש שנים וגם בזמן זה יהיה חייב הקבלן לתקן את הליקוי. עם זאת, על הדייר להוכיח כי מקור הליקויים הוא בתכנון, בחומרים או בעבודה של הקבלן. זאת אומרת, אם הדיירים לא יצליחו להוכיח כי הקבלן אחראי על הליקוי שנמצא – הם יצטרכו לתקן ולשלם על כך מכיסם הפרטי.

לסיכום, החשוב מכל הוא לבצע את כלל הבדיקות הנדרשות לפני קבלת המפתח ולמצוא את רוב הליקויים ולטפל בזמן מול הקבלן .

 Proהנדסה -בדק בית.

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בטוויטר
שיתוף בלינקדין